- Jouw website hoger in google
- Meer gerichte bezoekers
- Meer rendement via je website
Search engine optimization (SEO) is een belangrijk onderdeel van online marketing en kan ervoor zorgen dat uw website beter wordt gevonden door zoekmachines. Zoals de naam al aangeeft, is het doel van SEO om ervoor te zorgen dat uw site hoger in de zoekresultaten verschijnt wanneer mensen relevante zoekwoorden of termen intypen. Dit kan leiden tot meer verkeer naar uw website, wat opnieuw kan leiden tot meer klanten of klanten leads. In sommige gevallen kan het ook helpen om uw merkbekendheid te vergroten. Benieuwd hoe? Lees dan verder.
Om te begrijpen hoe SEO werkt, is het van vitaal belang om een basiskennis te hebben van hoe zoekmachines functioneren. Zoekmachines gebruiken crawlers (ook wel spiders of bots genoemd) om informatie op het internet te verzamelen en hun grote databases, “indexes” genoemd, te vullen. Crawlers beginnen vanaf een bekende webpagina en volgen vervolgens links vanaf die pagina naar andere pagina’s.
Bijvoorbeeld, als een door Google geïndexeerde pagina op Patagonia.com over tweedehands kleding interne links bevat naar andere pagina’s op de site voor gebruikte jassen, gebruikte wandelschoenen en gebruikte flanellen overhemden, kan Google via de geleverde links naar die pagina’s kruipen. Ondertussen, als de hoofdpagina van Patagonia voor gebruikte kleding links bevat naar een artikel op TheGuardian.com over de negatieve impact van fast fashion, kan Google van Patagonia naar het nieuwsartikel kruipen via de link en zo die inhoud ontdekken en mogelijk indexeren.
De inhoud van de ontdekte pagina en de context van de links die de crawler volgde van Patagonia naar The Guardian, helpen Google begrijpen waar de pagina over gaat en hoe deze relevant is voor alle andere pagina’s binnen zijn index.
Als jij toevallig de journalist bent die het artikel over fast fashion heeft geschreven voor The Guardian, dan is het feit dat een sectie van een groot merk naar jouw stuk linkt een indicatie voor Google dat er mogelijk een verband is tussen de problemen van fast fashion en de mogelijke oplossing van het kopen van tweedehands kleding in plaats van nieuwe kleding. Deze semantische relaties dragen aanzienlijk bij aan het helpen van Google bij het bepalen van welke resultaten moeten worden weergegeven voor elke zoekopdracht die ze ontvangen van het zoekende publiek.
Het succes van zoekmachines als bedrijven hangt af van het feit dat het publiek de zoekresultaten relevant vindt voor hun behoeften. Hoe meer links een zoekmachine zoals Google vindt die van een bepaald type content naar een bepaalde bron wijzen, hoe zekerder het wordt dat de gelinkte bron relevant is voor bepaalde zoekopdrachten. De zoekmachine bepaalt dan dat deze bron hoog moet worden gerangschikt wanneer mensen die zoekopdrachten uitvoeren.
Er zijn drie hoofdcategorieën van SEO: on-page SEO, off-page SEO en technische SEO, die allemaal samenkomen om zoekmachines te helpen je content te ontdekken, crawlen, indexeren, begrijpen en rangschikken. In dit artikel zullen we elk van deze onderwerpen behandelen.
Terwijl elke SEO-campagne unieke doelen kan hebben, streven de meeste online uitgevers naar een of meer van de volgende vijf resultaten met hun investering in optimalisatie:
Meer zichtbaarheid in de SERP’s
Het merendeel van de Google-gebruikers blijft binnen de eerste pagina van de zoekresultaten om antwoorden op hun vraag te vinden, en 75% klikt op de eerste of tweede positie op de pagina. Vanwege dit gedrag is een belangrijk doel van SEO om hoger te scoren in de resultaten voor meer zoekopdrachten. Hoe zichtbaarder je content is, des te groter is de kans dat deze wordt gevonden en gekozen door het publiek.
Het is belangrijk om te weten dat website-eigenaren niet moeten streven naar de mythe van de #1 positie in zoekmachine rankings, omdat zoekmachines verschillende resultaten kunnen tonen aan verschillende gebruikers op basis van de locatie van hun apparaten en zelfs kleine verschillen in de taal van hun zoekopdrachten. Een beter doel dan #1 te zijn, is om zeer zichtbaar te zijn voor je doelpubliek voor je belangrijkste zoekopdrachten over verschillende SERP-stijlen en functies.
Meer verkeer naar je website en andere assets
Wanneer zoekers je site bereiken door te klikken op de organische zoekresultaten, wordt dit “verkeer” genoemd. Of de click-through-rate (CTR) naar je websitepagina’s vanuit de SERP’s van invloed is op de organische rankings in Google, is een onderwerp van aanhoudende controverse en discussie in de SEO-industrie. Bing bevestigt dat ze zowel CTR als bounce rate (hoe snel mensen je webpagina verlaten nadat ze erop zijn geland) gebruiken als rankingfactoren. Maar hoewel de precieze details van zoekalgoritmen geheim blijven, ligt het voor de hand dat een doel van SEO-werk is om meer verkeer vanuit de SERP’s naar je online assets te brengen.
Betere kwaliteit verkeer naar je website en andere assets
Hoewel het winnen van veel verkeer vanuit de SERP’s op het eerste gezicht een droom lijkt voor elke site-eigenaar, zal het meestal alleen impact hebben op basisbedrijfsdoelen als dit verkeer wordt omgezet in verkoop of andere belangrijke acties. Een beter doel dan hopen op veel verkeer naar je digitale assets is om SEO te gebruiken om te strategiseren hoe je het meest gekwalificeerde verkeer voor wat je aanbiedt kunt winnen, omdat dit doorgaans het hoogste conversiepercentage heeft. Hoogwaardig organisch verkeer hangt af van zoekmachines die bepalen dat je content zeer relevant is voor de zoekopdrachten waarvan je ontdekt dat ze waarschijnlijk tot conversies leiden.
Grotere begrijpelijkheid voor het publiek
Een van de beste dingen die je kunt doen bij het leren over SEO is om het te begrijpen als een vorm van klantenservice. Google beloont content die nuttig is voor het publiek. In feite richtte hun algorithmische update van 2022 voor nuttige inhoud zich voornamelijk op hoe ze sites belonen die de gewoonte hebben om inhoud te publiceren die echt nuttig is voor zoekers. Google heeft site-eigenaren al tientallen jaren aangespoord om content te maken voor mensen in plaats van voor zoekmachines.
SEO kan je site meer begrijpelijk, ontdekbaar en bruikbaar maken voor potentiële bezoekers. Optimalisatie beïnvloedt zowel hoe je content eruitziet wanneer deze wordt weergegeven in de SERP’s als hoe je content eruitziet en zich gedraagt wanneer zoekers doorklikken naar je digitale assets. Het bieden van goede service en een geweldige gebruikerservaring aan het publiek is een van de meest praktische redenen om te investeren in SEO.
Grotere begrijpelijkheid voor zoekmachines
Om ervoor te zorgen dat zoekmachines je content laten zien en belonen, zodat je de zichtbaarheid, het verkeer en de conversies krijgt die je nodig hebt, moeten je website en andere assets begrijpelijk zijn voor de crawlers/spiders/bots die zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken om digitale content te crawlen en te indexeren.
Het optimaliseren van je site omvat over het algemeen drie belangrijke focusgebieden: on-page, off-page en technische SEO.
On-page SEO:
Het investeren in SEO omvat het uitvoeren van klantonderzoek, marktonderzoek en zoekwoordonderzoek, zodat je content de taal weerspiegelt die echte mensen gebruiken om naar de inhoud op jouw website te zoeken. De resultaten van je onderzoek kunnen vervolgens worden geïntegreerd in de optimalisatie van verschillende elementen van je website en pagina’s, waaronder domeinnamen, paginakoppelingen, paginatitels, koppen, alt-tekst, afbeeldingen, video’s, navigatie, metabeschrijvingstags, interne links, sitemaps en de hoofdtekst van elke pagina.
Technische SEO:
Om ervoor te zorgen dat je website correct kan worden geïndexeerd en gecrawld door zoekmachines en effectief kan worden gebruikt door mensen, omvat technische SEO het beheer van elementen zoals analytics-instellingen, sitecrawling, indexstatus, robots.txt-status, canonisatie, ontwerp en beheer van interne koppelingen, codering, mobielvriendelijkheid, cross-browser rendering, paginastatuscodes, afbeeldingscompressie, status van Core Web Vitals, optimalisatie van paginalaad/snelheid, gestructureerde gegevens, JavaScript-frameworks/rendering/pre-rendering, hreflang, de-indexering en migraties.
Off-page SEO:
Om ervoor te zorgen dat je digitale assets maximale zichtbaarheid in zoekmachines bereiken, je doelen voor relevant verkeer behalen en de conversies leveren die je zoekt, kan off-page SEO worden gedefinieerd als een praktijk om aandacht te vestigen op je content. Opties voor het nastreven hiervan zijn het verdienen van links en vermeldingen van hoogwaardige websites van derden op basis van de verdiensten van je content, het beheren van linkontkenning, proactief opbouwen van links en vermeldingen van hoogwaardige sites van derden via outreach naar die publicaties, deelnemen aan verschillende vormen van online promotie, waaronder socialemediamarketing, verschijnen als gast op blogs, podcasts en vlogs van derden, traditionele PR, zoals het schrijven van persberichten en het opbouwen van relaties met beïnvloeders, en voor lokale bedrijven, het maken van lokale bedrijfsprofielen en het opbouwen van lokale ongestructureerde vermeldingen.
Alle bovengenoemde factoren combineren om invloed uit te oefenen op hoe zoekmachines je websitepagina’s begrijpen en rangschikken.
Een belangrijk aspect in de wereld van SEO zijn de E-A-T-factoren van Google. Hoewel veel SEO-experts deze niet beschouwen als directe, traditionele rankingfactoren, vormen ze wel een set principes die Google aan zijn kwaliteitsbeoordelaars geeft om de kwaliteit van zoekresultaten te beoordelen. De E-A-T-factoren zijn als volgt gedefinieerd:
Ervaring – Is de gepubliceerde inhoud gebaseerd op de eerste hand ervaring van de auteur? Bijvoorbeeld, als iemand een recensie schrijft over een restaurant, hebben ze dan daadwerkelijk de plaats bezocht en het eten geproefd? Of, als een influencer een bepaald merk shampoo aanbeveelt, hebben ze het dan echt op hun eigen haar gebruikt?
Expertise – Wordt de gepubliceerde inhoud gemaakt door iemand die bedreven is in het onderwerp dat ze behandelen? Voor onderwerpen met betrekking tot ‘jouw geld of jouw leven’ (YMYL), zoals medische informatie of financieel advies, heeft de auteur dan de benodigde diploma’s, licenties, accreditaties? Voor andere categorieën van informatie, zoals doe-het-zelf huisreparaties, heeft de auteur praktische, dagelijkse expertise opgebouwd door aantoonbare ervaring?
Autoriteit – Wordt de expertise van een bron erkend door derden? Linken en citeren gevestigde, gezaghebbende sites en personen naar de betreffende inhoud, zoals een bekende voedselcriticus die linkt naar zijn keuze voor het beste Thaise restaurant in Seattle, waarbij de expertise op dit gebied wordt erkend?
Betrouwbaarheid – Is de inhoud feitelijk en accuraat, zijn websites en transacties veilig en gebaseerd op de principes van een goede gebruikerservaring (UX)? Is contactinformatie toegankelijk en waarheidsgetrouw, zijn beleidsregels toegankelijk en passend, en geeft de publieke opinie (zoals recensies) aan dat een bedrijf betrouwbaar en legitiem is? Google noemt betrouwbaarheid als de belangrijkste van alle E-A-T-factoren.
De uitdaging in het vaststellen van een definitieve lijst van factoren die de grootste invloed hebben op organische rankings is dat de zoekresultatenpagina’s (SERPs) zo divers en gevarieerd zijn geworden.
Als je organisatie schoenen verkoopt, zullen je SEO- en marketinginspanningen anders moeten zijn dan die van bijvoorbeeld een hotel, een online gamingplatform, een architectenbureau of een softwareontwikkelaar. Dit komt doordat de SERPs niet alleen verschillende componenten bevatten voor elke relevante zoekopdracht, maar ook omdat ze mogelijk verschillend zijn voor elke zoeker, afhankelijk van hun locatie. Ondertussen kunnen de behoeften van het publiek en hun gedrag heel anders zijn, afhankelijk van de intentie van hun zoekopdracht.
Nu het idee van de #1 zoekmachine-ranking in het verleden is vervaagd, heeft het inzicht dat ‘one size simply doesn’t fit all’ in SEO-rankingfactoren mogelijk bijgedragen aan het zien van minder enquêtes die proberen de impact van elke afzonderlijke factor toe te wijzen.
Als gevolg van de volwassenwording van de SEO-industrie, die voortkomt uit de enorme diversificatie van de SERPs, is er een nieuwere en betere beste praktijk ontstaan: bestudeer wat de zoekmachine retourneert voor jouw belangrijkste zoekopdrachten en analyseer vervolgens de topconcurrenten voor deze termen.
In plaats van te zoeken naar universele top ranking factoren, onderzoek de soorten media die Google, Bing of andere entiteiten retourneren voor jouw belangrijkste zoektermen. Zie je sterke organische concurrenten? Uitgelichte fragmenten? Afbeeldingspakketten? Videoresultaten? Lokale pakketten? In hoeverre maakt AI inbreuk in jouw deel van de zoekopdrachten op dit moment, en hoe zal jouw organisatie hierop reageren?
Leer hoe je een goede organische concurrentieanalyse uitvoert, een goede lokale concurrentieanalyse en begrijp de SERP-functies die Google laat zien aan jouw doelgroep. Beheers de basisprincipes van on-page, off-page en technische SEO en zoek dan naar manieren om niet alleen te concurreren met de topresultaten, maar ook om jouw merk te differentiëren in de SERPs, zodat je opvalt als de beste en meest relevante bron voor hun zoekopdrachten.
Wees voorzichtig met beweringen die je tegenkomt of aanbiedingen om je bedrijf op #1 in de organische SERPs te zetten, of bronnen die empirisch stellen dat ze absoluut weten wat de belangrijkste rankingfactoren van zoekmachines zijn. Alleen de zoekmachines hebben deze informatie, en SEO gaat eigenlijk over de voortdurende studie van dit onderwerp naarmate de zoekopdrachten in de loop van de tijd evolueren. Je kennis van de basisprincipes van SEO die je hebt geleerd op sites zoals deze en door het gebruik van SEO-tools, gekoppeld aan je eigen experimenten in jouw specifieke markt, zullen je beste leraren zijn om te bepalen welke factoren en strategieën voldoen aan jouw doelen voor SERP-zichtbaarheid en maximale conversies
Samen met mijn zus (Aniek Koeslag) zijn wij als freelancer begonnen bij een aantal opdrachtgevers. Wij kregen zo veel energie van het eindresultaat dat we meer bedrijven en ondernemers écht willen helpen op het gebied van online marketing.
Graag kom ik met je in contact om jouw bedrijf of onderneming samen naar een hoger niveau te tillen. Nieuwsgierig hoe? Laat dan een bericht achter en laten we samen werken!
Geef jouw e-mailadres en ontvang gratis een SEO-analyse van jouw website.