- Jouw website hoger in google
- Meer gerichte bezoekers
- Meer rendement via je website
Online marketing is een verzamelnaam van alle marketingactiviteiten die online plaatsvinden. Activiteiten waarbij je boodschap via online (via internet) kanalen deelt over je merk, product of diensten. De bedoeling is om met deze boodschap resultaat te boeken voor jouw onderneming. De laatste jaren is online marketing enorm gegroeid en is het bijna niet meer weg te denken voor ondernemers en bedrijven.
Er zijn verschillende synoniemen voor online marketing, zoals digital marketing, internet marketing, web marketing, website marketing, growth hacking en e-marketing. Ben jij benieuwd naar wat je allemaal kan inzetten? Lees dan verder.
Het plaatsen van een bericht op social media over je nieuwste producten, het aanpassen van producttekst in je webwinkel om beter gevonden te worden in de zoekmachines en het adverteren in Google Ads zijn voorbeelden van online marketing. Je gebruikt het internet om nieuwe klanten te genereren.
Waarom zou je beginnen aan internet marketing? Er zijn vele voordelen van online marketing, maar ik wil je graag de drie belangrijkste voorleggen. Dit zijn:
1. Het bereik van het internet is buitengewoon
Bijna iedereen is tegenwoordig online, dus jouw doelgroep waarschijnlijk ook. Uit het onderzoek van het CBS blijkt dat slecht 6% van de Nederlandse bevolking nog nooit op het internet geweest waarvan het overgroten gedeelte 65+ is. Ook in het buitenland neemt het aantal internetgebruikers toe. In 2021 zijn er over de hele wereld meer dan 7.8 biljoen personen die internet gebruiken. Met deze informatie weet je zeker dat jouw doelgroep met online marketing kan bereiken.
2. Je doelgroep kan je goed targeten
Traditionele media is niet in staat om gericht te targeten. Met internet marketing kan je heel gericht je doelgroep targeten. Advertenties op facebook, LinkedIn, Google Ads kunnen zo ingesteld worden dat ze alleen getoond worden aan de personen die aan een bepaalde criteria voldoen. Je kan zijn werkniveau, leeftijd, functie en interesses gebruiken om de juiste doelgroep aan te spreken. Door dit goed te doen, kan je een relevante boodschap aan jouw doelgroep tonen, zodat de kans significant groter is op een klik op de call-to-action.
3. Resultaten zijn goed te meten
Online is vrijwel alles meetbaar en is het mogelijk om rendement van online marketing activiteiten goed in kaart te brengen. Met de data kan je weloverwogen beslissingen nemen over de middelen die je hebt ingezet. Dit bespaard tijd en ook niet onbelangrijk, geld!
Zoals eerder aangegeven is online marketing een verzamelnaam van verschillende soorten digitale marketingactiviteiten. Voor elk online kanaal zijn er aparte marketingdiciplines. Alle marketingactiviteiten hebben voordelen en nadelen en draagt zeker bij aan het versterken van jouw beedschap naar de (potentiële) klant. Zeer afhankelijk van de doelgroep die past bij jouw dienst of product kan je kiezen voor de volgende marketingvormen:
Er zijn vormen waar je per klik betaald zoals display en search adverteren. Daarnaast zijn er ook marketingvormen waar gratis gebruik van gemaakt kan worden. Denk hierbij aan social media, e-mail marketing en zoekmachine optimalisatie.
Het is van groot belang dat er verschillende onderdelen ingezet worden bij online marketing om elkaars effect te versterken. Uit onderzoek blijkt dat jouw merk betrouwbaarder overkomt wanneer de persoon er al vaker mee in aanraking is gekomen. Het is daarom ook aan te raden om een marketingmix te gebruiken in je marketing campagnes. Met Google Ads advertenties kan je perfect aansluiten op de zoekvraag, maar als de landingspagina niet aansluit op de verwachtingen van de bezoeker, dan sla je de plank mis en verlaat de bezoeker je pagina. Je website content kan volledig SEO geoptimaliseerd zijn, maar als de navigatie en de conversiegerichtheid van de website te wensen overlaat, dan is de kans zeer klein da de bezoeker een aankoop zal doen.
Het is dus van cruciaal belang om een allesomvattende online marketing strategie te hebben voordat je gaat beginnen met online marketing. Een aanpak waarbij de verschillende aspecten worden geoptimaliseerd en misschien nog wel belangrijker, op elkaar worden afgestemd. Dit zal resulteren tot het hoogst haalbare resultaat van jouw online marketing.
Afhankelijk van jouw doelenen doelgroep kies jij een aantal marketinginstrumenten die je gaat inzeten. Na het kiezen van je marketinginstrumenten is het van belang om je doelstellingen zo concreet mogelijk te formuleren. SMART-doelstellingen helpen jouw hiermee om de doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden maken. Maak doelstellingen voor de volgende KPI’s:
Alles is te meten met online marketing, dat maakt het allemaal nóg mooier dan het al is. Van verkeer op je website tot conversie van producten of ingevulde leads formulieren. Alles kan gevolgd wordn wat de bezoeker exact doet op jouw website. Door de juiste instellingen binne Google Analytics kan jij het bezoekersgedrag in de gaten houden. Zo kan je snel inzichtelijk krijgen welke investeringen en inspanningen tot het beste resultaat geleid hebben.
Natuurlijk heb je ook momenten dat het resultaat tegenvalt, dan kan je ervoor kiezen om de focus ergens anders op te leggen. Elke resultaat geeft je een meerwaarde voor jouw business. Een advies is om te werken met A/B-testen. Hiermee kan je testen of een andere indeling van een pagina of call-tot-action tot meer succes resulteert.
Hieronder vind je een aantal redenen om een online marketing specialist in te huren:
Samen met mijn zus (Aniek Koeslag) zijn wij als freelancer begonnen bij een aantal opdrachtgevers. Wij kregen zo veel energie van het eindresultaat dat we meer bedrijven en ondernemers écht willen helpen op het gebied van online marketing.
Graag kom ik met je in contact om jouw bedrijf of onderneming samen naar een hoger niveau te tillen. Nieuwsgierig hoe? Laat dan een bericht achter en laten we samen werken!
Geef jouw e-mailadres en ontvang gratis een SEO-analyse van jouw website.